Zespół Szkół Ekonomiczno - Administracyjnych
im. St. i Wł. Grabskich

,,ENERGETYCZNYM SZLAKIEM”

Grupa uczniów z klas: 2 loa, 1 te, 1 tot, 2 tot, 3 tot, 4 te, 1 te oraz 1 loa 19 października 2017 r. udała się pod opieką pani Sylwii Rusztyk, pani Lidii Tomczyk i pani Marzeny Kułakowskiej na wycieczkę, której głównymi punktami były: Kopalnia Węgla Brunatnego „Adamów”, Elektrownia Adamów, Geotermia Uniejów. Celem wyjazdu była obserwacja odkrywki węgla brunatnego oraz przeprowadzenie badań dotyczących m.in. funkcjonowania tych zakładów przemysłowych, a także ich wpływu na przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne elementy przestrzeni geograficznej.

Pierwszym punktem wycieczki, który odwiedziliśmy była Kopalnia ,,Adamów". Oprowadził nas po niej jeden z jej pracowników, który zaprezentował nam obiekty znajdujące się na obszarze zakładu, wspomniał o czasie jego powstania (1959-1964) i doprowadził nas do tarasu widokowego, z którego obserwowaliśmy odkrywkę. Dowiedzieliśmy się m.in., że głębokość wyrobiska osiąga od 30 do 55 metrów, a roczne wydobycie wynosi około 4,5 mln ton. Kopalnia pracuje systemem KTZ (tzn. koparka – taśmociąg - zwałowarka). Węgiel brunatny transportowany jest bezpośrednio do pobliskiej Elektrowni Adamów, a po jej planowanym zamknięciu transportowany będzie do Elektrowni Konin, aż do wyczerpania zasobów. Poza tym mogliśmy zaobserwować zmiany, jakie nastąpiły w naturalnym środowisku na terenie objętym eksploatacją węgla brunatnego, tj. wzgórza zwałowisk, głębokie zbiorniki wodne w wyrobiskach końcowych, a także efekty rekultywacji obszarów pokopalnianych. Rekultywacja wodna, obok leśnej i rolniczej to bez wątpienia mocna strona kopalni „Adamów”. Dowiedzieliśmy się, że zbiornik w Bogdałowie, do którego dotarliśmy stał się miejscem bardzo chętnie odwiedzanym nie tylko przez wędkarzy, ale również mieszkańców pobliskich miejscowości, chcących wypocząć. Kopalnia posiada również zbiorniki wodne wykorzystywane obecnie w procesie produkcyjnym, które po zakończeniu eksploatacji również zostaną przystosowane do obecnych warunków krajobrazowych, tworząc regionalne ekosystemy. Przewodnik poinformował nas o aktualnej sytuacji związanej z funkcjonowaniem kopalni, tj. o jej planowanym zamknięciu w związku ze zbliżającym się końcem pracy dla Elektrowni Adamów, która nie spełnia wymogów środowiskowych (przekracza dopuszczalne standardy emisyjne obowiązujące w UE), trudnej sytuacji mieszkańców Turku, pracowników kopalni, jak i elektrowni, którzy niebawem mogą pozostać bez pracy.

Kolejnym punktem wycieczki była Elektrownia Adamów. Zwiedzanie zakładu rozpoczęliśmy od działu nawęglania, w którym zobaczyliśmy przesypownię węgla brunatnego dowożonego wagonami kolejowymi z kopalni oraz urządzenia służące do transportu, oczyszczania, kruszenia i przygotowania paliwa dla kotłowni. Duże wrażenie zrobiła na nas informacja o ilości węgla zużywanego przez elektrownię – około 13000 ton/dobę.