Zespół Szkół Ekonomiczno - Administracyjnych
im. St. i Wł. Grabskich

25 marca 2015 roku 39 uczniów ZSEA w Kole wzięło udział w grze miejskiej „Jak działa moja gmina?”, która jest kolejnym działaniem w projekcie o tej samej nazwie. Gra składała się z dwóch części – gry miejskiej jako takiej oraz podsumowujących ją warsztatów. Na początku trenerki z Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana p. Kamila Korzeniewska – Walczak oraz p. Aleksandra Mazurkiewicz przedstawiły zasady gry. Uczestniczący w grze uczniowie wcielili się w rolę ekspertów Międzynarodowego Stowarzyszenia Przyjazna Gmina, prestiżowej organizacji skupiającej gminy dbające o poziom i komfort życia swoich mieszkańców. Swoją kandydaturę zgłosiła właśnie polska gmina Koło. W związku z tym podzieleni na obszary tematyczne uczniowie – eksperci Stowarzyszenia - przyjeżdżają do tej gminy sprawdzić, czy faktycznie zasługuje ona na członkostwo. Zbierają wiedzę i materiały w terenie w trakcie 5 zadań, jakie dostaje każda grupa. Analizują je podczas warsztatów. Całość wieńczy przeprowadzane na zakończenie warsztatów głosowanie nad kandydaturą gminy do organizacji. Uczestnicy zabawy zostali podzieleni na 4 grupy, które wyruszyły do miasta, by zbadać funkcjonowanie gminy miejskiej Koło w następujących obszarach: turystyka i promocja, usługi dla ludności, pomoc dla mieszkańców i zdrowie, kultura i sport. Jednak przed wyruszeniem na zewnątrz młodzież w poszczególnych zespołach przydzieliła każdej osobie odpowiednią rolę. Oto one:

  • Sekretarz  – notuje uzyskane informacje;
  • Fotograf / kamerzysta – uwiecznia napotkane osoby, spotkania, najważniejsze i najciekawsze chwile;
  • Czasomierz – pilnuje czasu przeznaczonego na każde zadanie i pospiesza, kiedy trzeba;
  • Geograf – specjalista od mapy. Pilnuje, żeby grupa się nie zgubiła i dotarła do celu najkrótszą drogą. Jeśli trzeba, wyszukuje połączenia komunikacji miejskiej;
  • Mózgowiec – zna odpowiedzi na trudne, merytoryczne pytania. Pomaga dziennikarzowi wymyślić pytania do wywiadów, rozmów;
  • Dziennikarz – przeprowadza wywiady, wymyśla pytania do wywiadów wraz z Mózgowcem;
  • Artysta – pełen pomysłów specjalista do zadań kreatywnych o artystycznej duszy;
  • Lektor – odczytuje grupie na głos kolejne wskazówki lub zadania.

Eksperci mieli do wykonania zadania według wskazówek, które znajdowały się w różnych punktach miasta, a ich uzyskanie mobilizowało uczniów do kreatywnego myślenia i inteligentnych rozwiązań. Musieli oni również odnaleźć tajnych informatorów. Byli nimi uczniowie ZSEA Kajetan Kotłowski oraz Dawid Antkiewicz. Kondycja uczestników została wystawiona na próbę, gdyż do wszystkich miejsc musieli dotrzeć pieszo.

W ramach gry uczniowie:

  • przeprowadzili sondę wśród mieszkańców;
  • stworzyli hasło promujące Koło – „Koło to brzmi wesoło”;
  • napisali piosenkę o istocie pomagania innym;
  • odwiedzili między innymi Pływalnię Miejską, Muzeum Technik Ceramicznych, MDK, KSON, Bibliotekę Publiczną, Stowarzyszenie Przyjaciół Miasta Koła n/Wartą;
  • ćwiczyli pompki przy pomniku K Dronu;
  • przeprowadzili wywiady z urzędnikami.

Na zakończenie trenerki przeprowadziły warsztaty, w czasie których każda grupa zaprezentowała efekty swojej pracy wsparte materiałem zdjęciowym oraz filmowym. Zmęczeni i wzbogaceni informacjami eksperci zagłosowali za przyjęciem gminy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Przyjazna Gmina.

Dziękujemy trenerkom za wspaniałą zabawę, a uczniom za zaangażowanie i twórcze działania.

Anna Malicka

 

Przekierowanie na stronę TikTokPrzekierowanie na stronę TikTok